Utwór na dziś

Stronę prowadzi i  propozycje przedstawia Piotrek Myszczyński, zapraszając czasem przyjaciół

PABLOPAVO I LUDZIKI – INDZIEJ

Utwór, który dziś przedstawiam, pochodzi z drugiej płyty Pablopavo i Ludzików pod tytułem „10 Piosenek”, która ukazała się 30 marca 2011r.  Ciekawostką może być to, że w tworzeniu płyty brali udział muzycy z Sejn, w jednym z utworów zagrali Kacper Szroeder ma trąbce i Tomek Stawiecki na klarnecie, a Radosław Polakowski, akordeonista i skrzypek z Sejn, na stałe gra w zespole. Zachęcam do zapoznania się z całą płytą! Teledysk w reżyserii Alexandry Kutz.

29 maja 2011r.

MC HAMMER – U CAN’T TOUCH THIS

„U Can’t Touch This” to utwór pochodzący z trzeciej solowej płyty MC Hammera, wydanej 13 marca 1990r. o tytule „Please Hammer don’t Hurt’Em” . Utwór ma charakter funkowy.  Podkład został zresztą stworzony przez dwóch artystów związanych z funkiem bezpośrednio: , Ricka Jamesa i Alonzo Millera.  Rick James wykorzystał bit  w swojej piosence pod tytułem „Super Freak” wydanej w roku 1981. Podkład dzięki charakterystycznej linii basu łatwo wpadał w ucho i szybko robił z piosenek hity.

rapowanie: MC Hammer

podkład: Alonzo Miller, Rick James

7 września 2010r.

SABATON – 40:1

Dzisiaj chciałbym przedstawić tutaj twórczość szwedzkiej grupy Sabaton.  Nie przypadkowo wybrałem ten dzień, gdyż utwór na dzisiaj jest o bitwie pod Wizną, która rozegrała się właśnie 7 września w roku 1939. Grupa Sabaton powstała w roku 1999. Wykonuje ona tzw. power metal, zahaczając często o inne style muzyczne.  Większość utworów traktuje o wydarzeniach II wojny światowej, jednak mają one pokojowy przekaz. Płyta „The Art of War”, z której pochodzi powyższa piosenka została wydana w roku 2008.  Cała płyta nawiązuje do traktatu starożytnego chińskiego generała Sun Zi „Sztuka wojenna”, i tak w pierwszym utworze są nawiązania do pierwszego rozdziału dziełai, w drugim do drugiego itd.  Szczerze mówiąc sam nie przepadam za metalem, jednak muzyka wykonywana przez Sabaton jest dosyć łatwa w odbiorze.  Reżyserem teledysku jest Jacek Raginis.

wokal: Joakim Brodén

gitara: Rikard Sundén, Oskar Montelius

instrumenty klawiszowe: Daniel Mÿhr

bas: Pär Sundström

perkusja: Daniel Mullback


6 września 2010r.

VAVMUFFIN – RADIO VAVAMUFFIN

Wracając po wakacjach chciałbym zaprezentować płytę, która została wydana właśnie w wakacje. Chodzi o najnowszy album grupy Vavmuffin, który swoją premierę miał na tegorocznym festiwalu w Ostródzie. Płyta moim zdaniem niestety jest słabsza niż dwie poprzednie,  lecz mimo to jest warta uwagi. Powyższy utwór uważam za najlepszy z całego krążka. Można go było posłuchać dużo wcześniej niż całego albumu, gdyż dwa lata temu ukazał się jako singiel.

wokal, nawijanie: Pablopavo, Reggaenerator, Don Gorgone

gitara: Kazan „Daddy” Raffi

instrumenty klawiszowe: Olo Mothashipp

dub mastah: Barton

bas: Emili Jones

perkusja: Kuba „Jahcob  Junior” Kinsner

29 czerwca 2010 r.

QUEEN – WE WILL ROCK YOU

Utwór „We Will Rock You”  jest chyba najbardziej rozpoznawalną piosenką grupy Queen.  Muzycy, zamiast nagrywać w nim bębny wykorzystali odgłosy klaskania i tupania, na które następnie nałożyli efekt opóźnienia, dzięki czemu wydaje się, że w nagraniu brało udział wielu ludzi. Utwór znalazł się na albumie „News of the World” z roku 1977. Na tym samym albumie znalazł się inny wielki hit grupy – „We Are the Champions „

wokal: Freddie Mercury

tupanie i klasaknie: Freddie Mercury, John Deacon, Brian May, Roger Taylor

gitara: Brian May

22 czerwca 2010r.

PAKTOFONIKA – POWIERZCHNIE TNĄCE

Paktofonika to można powiedzieć początki rapu w Polsce. Słuchając jej można zobaczyć i przede wszystkim posłuchać jak rozwinął się hip hop w naszym kraju w ciągu tych 12 lat. Sam utwór „Powierzchnie Tnące” można też uznać za piosenkę, od której zaczęła działać grupa Paktofonika. To właśnie ją raper Fokus zaśpiewał Rahimowi i Magikowi, który wtedy rozstał się z Kalibrem 44. Fokus i Magik uczęszczali do tego samego technikum . Na uwagę zasługuje fakt, że Fokus gdy napisał „Powierzchnie Tnące”  miał tylko 16 lat, a gdy zaczął występować w Paktofonice miał lat 18. Pozostali członkowie zespołu byli również bardzo młodzi, gdyż mieli tylko po 20 lat.  Niestety po 2 latach działania zespołu Magik popełnił samobójstwo wyskakując z okna swojego mieszkania na 9. piętrze. Fokus i Rahim jeszcze przez trzy lata dawali koncerty pod szyldem Paktofoniki, jednak w 2003r. zakończyli działalność dając pożegnalny koncert w katowickim Spodku. Koncert ten jest uznawany za największe wydarzenie w historii polskiego rapu.

18 czerwca 2010r.

BOBBY MCFERRIN – DON’T WORRY BE HAPPY

Podobno Bobby McFerrin napisał piosenkę będąc zainspirowany słowami indyjskiego mistrza duchowego Maher Baby, który to miał mówić często „Nie martw się, bądź szczęśliwy” .  Utwór powstał w roku 1988 i przez długi czas utrzymywał się na szczytach list przebojów.  W nagraniu nie zastosowano żadnego instrumentu.  W teledysku występują Robin Williams i  Bill Irwin.

14 czerwca 2010

HEMP GRU – DROGA

Hemp Gru powstało w roku 2003 z inicjatywy raperów Bilona i występującego wtedy w niemal już legendarnym warszawskim zespole hiphopowym – Moleście Ewenement – Wilka. Tak naprawdę jednak po wydaniu debiutanckiej płyty „Klucz” w roku 2004 Hemp Gru zawiesiło działalność. Duet powrócił w roku 2009, kiedy to Wilk rozstał się z Molestą Ewenement. Właśnie z płyty wydanej w roku 2009 – „Droga” pochodzi powyższy utwór.

rapowanie: Wilku, Bilon

produkcja: Fuso

12 czerwca 2010

THE ANIMALS – HOUSE OF THE RISING SUN

„House of the Rising Sun”  jest jedną z najpopularniejszych ballad amerykańskich. Pierwszy raz została nagrana w roku 1933 przez Clarence’a Ashleya i Gwena Fostera. Później sięgało po nią jeszcze wielu artystów, najpierw w USA a potem na całym świecie.  Do tradycyjnej melodii nieznanego autora dopisywali oni swoje teksty, lub też zostawiali tekst niezmienionym, a komponowali własną melodię. Sam Bob Dylan aż siedmiokrotnie sięgał po kompozycje.  Powyższa wersja zespołu The Animals została nagrana w roku 1964 i wydana w tym samym roku jako singiel.  Powstały dwie wersje montażowe utworu – powyższa, trwająca 4:08 min. i druga, skrócona, trwająca 2:58 min. Obie znalazły się na szczycie listy przebojów, jednak teledysk do utworu moim zdaniem nie należy do najlepszych . W Polsce po kompozycje sięgały takie zespoły jak Kult czy Imperium.

wokal: Eric Burdon

instrumenty klawiszowe: Alan Price

gitara: Hilton Valentine

bas: Chas Chandler

perkusja: John Steel

9 czerwca 2010

ACDC – HIGHWAY TO HELL

Album „Highway to Hell” z roku 1979  był przełomowym albumem w karierze australijskiej grupy ACDC, chociaż wielu twierdzi, że tylko właśnie tytułowy utwór był tak naprawdę przełomowy, zaś sukces przypieczętował dopiero następny album – „Back in Black” . Jednak jak widać na powyższym nagraniu zaraz po wydaniu płyty „Highway to Hell” zespół koncertował już za granicą, tutaj akurat w Niemczech, a na koncerty przychodziło naprawdę dużo ludzi.  Obecnie album ma status kilka(dziesiąt?)krotnie  platynowego, a w samych Stanach Zjednoczonych zostało sprzedane 7 mln jego kopii.

wokal: Bon Scott

gitara: Angus Young, Malcolm Young

bas: Cliff  Williams

perkusja: Phil Rudd

8 czerwca 2010

LOUIS ARMSTRONG – ST.JAMES INFRIMARY

„St. James Infirmary” pierwszy raz zostało nagrane przez Louisa Armstronga w roku 1928 i szybko stało się przebojem, a z czasem standardem jazzowym. Melodia piosenki oparta jest na ludowej melodii angielskiej z XVIIIw. , została ona jednak przerobiona a twórcą kompozycji jest Joe Primrose. Swoją interpretację tego utworu gra również sejneński zespół jazzowy – Marycha River Brass Band . Zamieściłem wersję z amatorskim teledyskiem animowanym, gdyż naprawdę spodobało mi się takie połączenie.

7 czerwca 2010

PAPRIKA KORPZ – HI-FI

Powyższy teledysk do utworu „Hi – Fi” powstał w roku 2008 i był pierwszym wideoklipem grupy Paprika Korpz. Sam utwór pochodzi z płyty „Magnetofon” z roku 2007.  Płyta ta była trzecim długogrającym albumem grupy i została wydana przez wytwórnię Karrot Kommando . Autorami teledysku są Łukasz Rusinek, Mikołaj Pasiński i Grzegorz Łotysz.

instrumenty klawiszowe, wokal: Piotr Maślanka

gitara: Marcin Matlak, Łukasz Rusinek

bas: Tomasz Krawczyk

perkusja: Aleksander Żeliźniak

efekty i konsoleta: Jakub Łukaszewski

6 czerwca 2010

BREAKOUT – KIEDY BYŁEM MAŁYM CHŁOPCEM

Najpopularniejszy utwór grupy Breakout został wydany w 1971r. na albumie „Blues” .  Szybko stał się on takim małym, polskim standardem bluesowym.Doczekał się wielu coverów i różnych wersji, a po rozpadzie zespołu był dalej wykonywany przez Tadeusza Nalepę.  Przepraszam, za to, że wersja którą zamieszczam nie jest jak zwykle teledyskiem i w dodatku jest jeszcze trochę przycięta na końcu, lecz jest to jedyna wersja, jaką udało mi się znaleźć.

wokal: Tadeusz Nalepa

gitara: Tadeusz Nalepa, Dariusz Kozakiewicz

harmonijka ustna: Tadeusz Trzciński

bas: Jerzy Goleniewski

perkusja: Józef Hajdasz

4 czerwca 2010

WAGLEWSKI FISZ EMADE – MĘSKA MUZYKA

Brak utworu na dziś przez ostatnie trzy dni spowodowany był moją nieobecnością.

Utwór „Męska Muzyka” to tytułowy singiel albumu wydanego przez ojca – Wojciecha Waglewskiego i jego dwóch synów –  Bartosza „Fisza” Waglewskiego i Piotra „Emade” Waglewskiego w 2008 roku. Sam projekt jest bardzo ciekawy, zwłaszcza, że synowie gitarzysty i wokalisty Voo Voo zajmują się muzyką całkiem inną niż ich ojciec, gdyż obaj tworzą rap jako solowi artyści, a także razem w formacji Tworzywo Sztuczne.  Oboje jednak także często próbują innych stylów muzycznych od elektroniki po jazz. Pierwszy raz drogi muzyczne wszystkich trzech Waglewskich skrzyżowały się na debiutanckiej płycie Marii Peszek i to wtedy narodził się pomysł nagrania wspólnego albumu.

wokal: Wojciech Waglewski, Fisz, Emade, Marcin Masecki

gitara: Wojciech Waglewski

instrumenty klawiszowe: Marcin Masecki

harmonijka ustna: Bartek „Boruta” Łęczycki

bas: Fisz

perkusja: Emade

1 czerwca 2010

MAREK GRECHUTA – KOROWÓD

Piosenka, która jest chyba jedną z najbardziej rozpoznawalnych Marka Grechuty została nagrana w roku 1971 i została tytułowym utworem płyty.  Słowa do niej napisał Leszek Moczulski.  W 2000r. ukazała się wersja rozszerzona płyty, na której „Korowód” został nagrany po raz drugi.

wokal: Marek Grechuta

fortepian: Jan Pawluśkiewicz

kontrabas, flet: Jacek Ostaszewski

gitara: Marek Jackowski

perkusja: Eugeniusz Makówka

wiolonczela: Anna Wójtowicz

altówka: Tadeusz Kożuch

skrzypce: Zbigniew Paleta

30 maja 2010

VAVAMUFFIN – HOOLIGAN ROOTZ

„Hooligan Rootz” jest to singiel wydany przez Vavamuffin w roku 2007. Promował on drugą płytę zespołu – „Indadibusu”.  Utwór szybko zyskał dużą popularność, doczekał się trzech remiksów i przez długi czas zajmował wysokie miejsca na listach przebojów różnych rozgłośni radiowych. Zespół Vavamuffin obecnie pracuje nad swoją trzecią płytą, której premiera będzie miała miejsce na tegorocznym festiwalu w Ostródzie.

wokal:Gorg, Mr. Reggaenerator, Pablopavo
perkusja: Jahcob Junior
bass: Primo Rebel
gitara: Kazan Raffi
piano i programing: Mista Olo Bwoy

29 maja 2010

SADE – SOLIDER OF LOVE

„Soldier of Love” jest albumem, który Sade wydała po 8 latach całkowitego milczenia.  Cała płyta zawiera naprawdę dużo elementów zaczerpniętych z różnych stylów, w jakich wokalistka się obracała – jazzu, r’n’b, czasami nawet rapu, tak jak w przypadku powyższego utworu, z którego podkład już został wykorzystany do tworzenia utworów rapowanych. Moim zdaniem Sade naprawdę dobrze odnalazła się ze swoim głębokim głosem i polecam zarówno powyższy singiel, jak i cały album.

wokal: Sade Adu

instrumenty klawiszowe: Andrew Hale

gitara i saksofon: Stuart Matthewman

bas: Paul S. Denman

28 maja 2010

SZTELT QUARTET feat. JAHCOB JUNIOR

Sztelt Quartet jest to czterech muzyków, którzy obecnie grają w różnych formacjach i różną muzykę, lecz łączy ich jedno – wszyscy swoją przygodę z muzyką zaczynali w Sejnach i wszyscy zaczynali od muzyki klezmerskiej.  Postanowili oni więc wrócić do wspólnych korzeni i na początku roku 2010 założyli wspólną formację, w której grają właśnie muzykę klezmerską. Na powyższym nagraniu występuje też Jahcob Junior, który już dwa razy pojawiał się – jako perkusista zespołu Vavamuffin i perkusista na solowej płycie Pablopavo – na tej stronie.

trąbka: Kacper Szroeder

klarnet: Tomasz Stawiecki

akordeon: Radosław Polakowski

tuba: Piotr Janiec

perkusja: Jahcob Junior

27 maja 2010

GOLDEN LIFE -BLOK BRYGADA

Długo zastanawiałem się nad umieszczeniem tej piosenki tutaj, gdyż wśród moich znajomych, którym ją pokazywałem wywoływała ona skrajnie różne emocje – albo wywoływała uśmiech i podobała się bardzo, albo zostawała po chwili wyłączona i okrzyknięta „dnem”.  Mi jednak się podoba, a ponieważ to ja prowadzę tą rubrykę, więc zamieszczam ją tutaj. Utwór ukazał się na albumie „Gwiazdy XX wieku”  z roku 2004.  Myślę, że zespół Golden Life pokazał nią po raz kolejny, że nie jest tylko grupą która nagrała sławne „Oprócz Błękitnego Nieba” i że tak naprawdę nie da się ich przypisać żadnemu stylowi muzycznemu.

wokal: Adam Wolski

gitara: Tomasz Kamiński, Jarosław Turbiarz

bas: Jacek Bogdziewicz

perkusja: Karol Skrzyński

25 maj 2010r.

FANDANGO GANG – JESTEM SOBĄ

„Fandango Gang” jest to wspólny projekt rapera Miuosha i wokalisty z nurtu reggae – Basa Tajpana. Piosenka „Jestem Sobą” powstała w 2009r. i znalazła się na pierwszym albumie duetu. Została wyprodukowana przez występującego w niej gościnie Bob One’a Proponuję zwrócić uwagę na klip, który moim zdaniem jest bardzo ciekawie ułożony. Klip powstał w studiu „Przedmarańcza”.

wokal: Miuosh, Bob One, Bas Tajpan

produkcja: Bob One

24 maja 2010

LAO CHE – GODZINA W

Zdecydowałem się na umieszczenie tutaj tego utworu, ponieważ jestem od paru dni zafascynowany płytą Lao Che – „Powstanie Warszawskie” . Płyta została wydana w roku 2005 i w całości poświęcona jest Powstaniu Warszawskiemu. Na całej płycie pojawia się wiele cytatów, a wokal miesza się często z nagraniami archiwalnymi. Tutaj akurat jako cytat wykorzystano wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – „Elegia o Chłopcu Polskim”.

wokal, gitara:  Hubert Dobaczewski

gitara: Jakub Pokorski, Michał Warzycki

instrumenty klawiszowe: Filip Różański

sampler, animacja: Mariusz Denst

bas: Rafał Borycki

perkusja: Maciek Dzierżanowski

ABRAHAM INC. – TWEET TWEET

Abraham Inc.  jest projektem stworzonym przez zderzenie trzech światów muzycznych będących skompresowanych do postaci trzech muzyków: mistrza klarnetu klezmerskiego – Davida Krakauera, wyśmienitego puzonistę funkowego – Freda Wesleya i rapera oraz producenta hip hopowego- Socalleda. Jak słychać mieszanina klezmersko – funkowo – rapowa może być naprawdę bardzo przyjemna.

klarnet: David Krakauer

puzon: Fred Wesley

wokal, sampler, pianino: Socalled

rapowanie: With C Rayz Walz

gitara: Sheryl Bailey, Allen Watsky

trąbka: Freddie Hendrix

saksofon tenorowy: Brandon Wright

bas: Jerome Harris

perkusja: Michael Sarin

TADEUSZ WOŹNIAK – ZEGARMISTRZ ŚWIATŁA

„Zegarmistrz Światła” jest kompozycją Tadeusza Woźniaka, do której słowa napisał Bogdan Chorążuk, polski poeta i malarz.  W piosence głównym motywem muzycznym są dźwięki gitary akustycznej, na której gra wokalista, lecz w późniejszej części dosyć charakterystyczne są też dźwięki instrumentów dętych. Piosenka była wykonywana wraz z Alibabkami. Utwór został nagrodzony w 1972r. na festiwalu w Opolu i to z okazji tamtego wydarzenia powstało powyższe nagranie.

gitara, śpiew: Tadeusz Woźniak

chórek: Alibabki

20 maja 2010r.

Guns N Roses – Knocking on the Heavens Door

Utwór „Knocking on the Heaven’s Door” został napisany i nagrany w roku 1973 na płycie „Pat Garrett&Billy the Kid” przez Boba Dylana. Jednak mi osobiście najbardziej podoba się wersja zespołu Guns N Roses, być może temu, że grającego ją na gitarze Slasha uwarzam za jednego z lepszych, a na pewno najbardziej charakterystycznych muzyków rockowych.  Wersja ta znalazła się na płycie „Use your Illusion II” z roku 1991. Zawiera charakterystyczne solówki gitarowe, a sam tekst i melodia zostały nieco zmienione.

wokal: Axl Rose

gitara: Izzy Stradlin, Slash

bas: Duff McKagan

perkusja: Matt Sorum

19 maja 2010r.

Cannonball Adderley Sextet- Work Song

„Work Song” jest utworem, który swą popularność i klasę standardu jazzowego zawdzięcza właśnie saksofoniście Cannoballowi Adderley’owi , który grał ją w sumie – i grał naprawdę świetnie- przez cały okres swojej kariery. Nazwa odnosi się do inspiracji jaką dla utworu była melodia, którą śpiewali podczas pracy czarnoskórzy niewolnicy.  To nagranie pochodzi z roku 1962 i promowało trasę muzyka po Europie.

saksofon: Cannoball Adderley, Yusef Lateef

trąbka: Nad Adderley

pianino: Joe Zawinul

kontrabas: Sam Jones

perkusja: Louis Hayes

17 maja 2010r.

THE BEATLES -YELLOW SUBMARINE

„Yellow Submarine” była to tytułowa kompozycja albumu, z którego piosenki wykorzystano w filmie animowanym o tym samym tytule. Album został wydany w roku 1969.  Piosenka została napisana przez Johna Lennona i Paula McCartneya. Album uznaje się za najsłabszy w karierze Beatlesów, za których twórczością prawdę mówiąc osobiście nie przepadam, jednak ten utwór akurat darzę szczególną sympatią.

wokal: George Harrison, John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr

gitara: John Lennon, Paul McCartney

gitara basowa: George Harrison

perkusja: Ringo Starr

16 maja 2010r.

CZESŁAW ŚPIEWA- MASZYNKA DO ŚWIERKANIA

„Maszynka do Świerkania”  jest singlem nagranym w 2008r. przez Czesława Mozila.  Był to pierwszy utwór, który Czesław Mozil znany bardziej jako Czesław Śpiewa nagrał jako osobny artysta. Wcześniej artysta nagrał trzy albumy z duńską grupą rockową – Tesco Value.  Utwór znalazł się później na solowej płycie – „Debiut”, która uzyskała status podwójnie platynowej . Ciekawostką jest to, że teksty do utworów zostały napisane przez internautów na czacie Multipoezja.onet.pl i złożone potem w całość przez Michała Zabłockiego.

wokal, melodica: Czesław Mozil

akordeon: Martin Bennebo Pendersen

wibrafon: Linda Edsjo

saksofon: Karen Duelund Mortensen

kontrabas: Marie Louise von Bullow

klawisze: Jonas Jensen

perkusja: Morten Helbourne




15 maja 2010

PROCENT feat. JAN NOWICKI – PODRÓŻ DO ŹRÓDEŁ CZASU

Singiel „Podróż do Źródeł Czasu”  promuje film Jacka Bławuta „Jeszcze nie Wieczór” z roku 2008. Cały utwór utrzymany jest w konwencji rapowej, a głównym jego wykonawcą jest raper Procent z gościnnym udziałem aktora Jana Nowickiego, który na pewno dodaje piosence klimatu. Czasami w różnych utworach pewne niedoskonałości dodają tylko uroku. Tak moim zdaniem jest też tutaj, gdzie takiego uroku i klimatu dodaje wada wymowy Procenta, który nie wymaiwa „r”. W ogóle sam klip, w którym występują najlepsi polscy aktorzy uważam za jeden z lepszych teledysków jakie mogłem oglądać.

wokal: Procent, Jan Nowicki

14 maja 2010r.

ARCTIC MONKEYS – MARDY BUM

„Mardy Bum” to utwór zespołu Arctic Monkeys. Pochodzi z krążka „Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not ” z 23 stycznia 2006roku. Płyta była numerem 1 na brytyjskiej Album Top 40. Zespół powstał w 2002 roku w Wielkiej Brytanii. Arctic Monkeys tworzą przede wszystkim muzykę indierockową i wydali już 3 albumy. Lider zespołu Alex Turner gra na gitarze, śpiewa i tworzy teksty. Zespół został dwa razy nagrodzony Mercury Prize oraz nagrodą BRIT. W Polsce mogliśmy ich usłyszeć w 2009roku na Open`erze w Gdyni.
wokal, tekst i gitara: Alex Turner
gitara: Jamie Cook
gitara basowa: Nick O’Malley
perkusja: Matt Helders

Wybrała i opisała Agata Kukolska

11 maja 2010r.

BOB MARLEY&THE WAILERS – NO WOMAN NO CRY

Dzisiaj jest 29. rocznica śmierci najsłynniejszego chyba muzyka reggae na świecie – Boba Marleya. Dla uczczenia tego dnia tutaj wybrałem chyba najbardziej znany jego utwór nagrany z The Wailers w roku 1974, pochodzący z płyty „Natty Dread”.  Tytuł piosenki jest często źle tłumaczony jako „Nie ma kobiet nie ma płaczu” , naprawdę jednak oznacza on „Nie kobieto, nie płacz” gdyż oryginalny tytuł piosenki w slangu jamajskim brzmi „No woman, nuh cry” a „nuh” jest odpowiednikiem angielskiego „don’t” .  Autorem utworu jest Bob Marley, lecz jako współautora podano jego przyjaciela z lat młodości, któremu pieniądze uzyskane z bycia współautorem pozwoliły przeżyć w getcie w Kingston.

wokal: Bob Marley

chórki: I – Three

instrumenty perkusyjne:  Alvin Patterson, Aston Barett, Carlton Barett

pozostali muzycy: Earl Smith, Tyron Downie, Al Anderson, Junior Marvin

10 maja 2010

CINQ – G – JEJEJEJEJE

Cinq – G to formacja stworzona przez kilku muzyków z Warszawy w 2002r. Zajmują się głównie graniem muzyki „pozytywnej”, czyli szeroko rozumianego ragga.  Ich muzyka nastraja pozytywnie, jest bardzo energetyczna i radosna. Utwór „Jejejejeje” został wydany w 2007r. na płycie „Juma”.  Zawiera elementy funku, dancehallu i ragga. Ciekawostkę jest, że grupa Cinq – G dwa razy była rozwiązywana i za każdym razem zmieniała nazwę. Najpierw nazywała się Pięć – G, potem Cinq -G a ostatnia i najbardziej aktualna nazwa zespołu to Senk – Że.

wokal: Duże Pe, Mista Pita

produkcja : Radical Irie

8 maja 2010r.

THE DOORS – RIDER ON THE STORM

Utwór ten pochodzi z płyty „L.A Woman” grupy The Doors i był ostatnią piosenką nagraną przez Jima Morrisona przed śmiercią.  Powstał on w wyniku jam session, na którym muzycy The Doors wykonywali utwór Stana Jonesa „Ghostriders in Sky”.  W utworze dużą rolę odgrywają instrumenty klawiszowe, na których grana jest także partia basu, tworzące nastrój właśnie burzy. Piosenka była wielokrotnie coverowana i nagrywana przez innych artystów, niekoniecznie rockowych, np. w roku 2001 została stworzona funkowa wersja utworu z wokalem rapera Snoop Doga.

wokal: Jim Morrison

instrumenty klawiszowe: Ray Manzarek

gitara: Robby Krieger

perkusja: John Dansmore

7 maja 2010r.

Louis Armstrong – When The Saints Go Marching In

„When The Saints Go Marching In” jest kompozycją ludową pochodzącą z tradycji Gospel. Została napisana w roku 1896, muzykę stworzył James Milton Black, a słowa napisała Katharine Purvis. Jest to marsz, który był bardzo popularny w okolicach Nowego Orleanu, więc naturalne było, że gdy w tym mieście zaczęła rodzić się nowa muzyka – jazz, jej twórcy sięgnęli także po tą melodię.  Louis Armstrong zagrał ją pierwszy raz w roku 1930, już jako standard jazzowy. Od tej pory kompozycja pojawiała się co jakiś czas w jego repertuarze, a w 1959r. zagrał ją w filmie „The Five Pennies”.

trąbka, wokal i szeroki uśmiech: Louis Armstrong

 

6 maja 2010r.


KOLOROWY WIATR – EDYTA GÓRNIAK

 

Tak naprawdę nie wiemy czy jesteśmy już dorośli czy jesteśmy jeszcze dziećmi. Ciężko jest określić ten stan, w którym teraz trwamy. Ale na pewno każdy z nas oglądał i pamięta bajkę pt.: „Pocahontas”.  „Kolorowy wiatr” – zaśpiewany przez Edytę Górniak (w polskiej wersji) – to nie tylko dobitne, proste słowa ale też wspaniała, relaksująca muzyka.  Chcąc, te pierwsze dni wiosny, zacząć z  uśmiechem na twarzy koniecznie trzeba tego wysłuchać. Gorąco polecam !

autor: Edyta Górniak

kompozytor: Alan Menken

tekst: Stephen Schwartz

tekst polski: Antoni Marianowicz

Gatunek : pop

Wybrała i opisała Dagmara Nieszczerzewska

5 maja 2010r.

DZIWNY JEST TEN ŚWIAT – CZESŁAW NIEMEN

Przez problemy techniczne od dzisiaj piosenkę, która będzie utworem na dziś odsłuchać będzie można klikając w jej tytuł. Do zamieszczenia utworu „Dziwny jest ten świat” skłoniło mnie to, że zajął on pierwsze miejsce w organizowanym co roku przez Polskie Radio „Trójka” Polskim Topie Wszech Czasów, którego ostatnia edycja miała miejsce dwa dni temu.  Utwór ten został pierwszy raz wydany jako tytułowa piosenka płyty Czesława Niemena z roku 1967. Płyta ta już rok później zdobyła status „złotej płyty” . Jest to najsławniejsza kompozycja tego artysty, do której napisał słowa jak i muzykę.

wokal:  Czesław Niemen

bas: Paweł Brodowski

perkusja: Tomasz Butowtt

gitara: Tomasz Jaśkiewicz

instrumenty klawiszowe: Marian Zimiński

30 kwietnia 2010r.

„Dym Dym” to utwór z pierwszego solowego albumu Pablopava, występującego min. w grupie Vavamuffin, która już się tu pojawiła. Płyta „Telehon”, na której znajduje się ten utwór została wydana w roku 2009 i okrzyknięta najlepszą płytą z nurtu reggae tego roku i ja się z tą opinią zgadzam całkowicie.  Wiele utworów na niej nie jest osadzona  w ramach reggae, lecz dotyka bardzo różnych stylów muzycznych.Tak jest właśnie z utworem „Dym Dym”, którego osobiście nie potrafię przypisać do jakiegoś konkretnego rodzaju muzyki.  Ogólnie chyba największymi atutami płyty są jej różnorodność muzyczna i teksty do piosenek, które się na niej znajdują.  Za stronę muzyczną albumu odpowiadają „Ludziki”, czyli muzycy zaprzyjaźnieni z wokalistą, którzy wraz z nim nagrali ową płytę. Wśród „Ludzików” znalazł się też człowiek, który pochodzi z Sejn, skrzypek i akordeonista – Radosław Polakowski. Teledysk został stworzony przy współpracy z grafikiem Łukaszem „Ruskiem” Rusinkiem.

wokal: Pablopavo, Earl Jacob

gitara: Daddy Raffi

trąbka i instrumenty klawiszowe: Michu

perkusja, mpc500: Jahcob Junior

gramofony, mpc2000: Dj Zero

skrzypce, akordeon: Radosław Polakowski

bas: Emiliano Jones

duby: Barth Fader

29 kwietnia 2010r.

Marilyn Monroe. Chyba każdy słyszał o tej ikonie lat 50 i 60, nie każdy jednak wie, że ta aktorka i modelka również śpiewała. Przede wszystkim w filmach, ale na zawsze zapamiętamy jej słynne „Happy Birthday Mr. President” zaśpiewane dla Johna F. Kennedy`ego w jego 45 urodziny. Płyty z utworami przez nią śpiewanymi pojawiły się dopiero w latach 90. „A Fine Romance” to jazzowy kawałek, napisany przez Dorothy Fields i skomponowany przez Jerome Kern`a. Śpiewały go również takie gwiazdy jak: Billie Holiday, Judi Dench, Frank Sinatra oraz Louis Armstrong i Ella Fitzgerald. Napisała i wybrała Agata Kukolska.

27 kwietnia 2010r.

Miało co prawda nie być rapu, ale jak gdzieś kiedyś słyszałem „Beastie Boys to nie jest do końca rap”.  I faktycznie grupa ta nigdy w sumie nie kreowała się na gangsterów, nie zajmowała się skandalami, a głównie muzyką. Ciekawostką jest, że na początku Beastie Boysi tworzyli punk, lecz gdy zetknęli się z nowo powstałym nurtem rapu zajęli się nim.  Utwór „So What’cha Want?” pochodzi z albumu „Check Your Head” wydanego w 1992 r.  i został nagrany przy gościnnym udziale grupy Cypress Hill. Zdecydowałem się na wersję z występu zespołu, a nie na oryginalny teledysk, gdyż wydaje mi się ona bardziej energetyczna i po prostu lepsza.

rapowanie: Mike D., King Ad-rock, MCA, Sen Dog (Cypress Hill), B Real (Cypress Hill)

26 kwietnia 2010

„Child in Time” to utwór grupy Deep Purple, który został wydany 1969r. na nagraniu z koncertu zespołu wraz z Royal Philharmonic Orchestra, a rok później ukazał się na długogrającej płycie – „Deep Purple in Rock”.  Tekst piosenki jest bardzo krótki, lecz mimo to trwa ona prawie 10 min.  Jestem zdania, że to jeden z najlepszych utworów Deep Purple. Zaleca się słuchanie z zamkniętymi oczami.

wokal: Ian Gillan

gitara: Ritchie Blackmore

bas: Roger Glover

instrumenty klawiszowe: Jon Lord

perkusja: Ian Paice

25 kwietnia 2010r.

25 lat po nagraniu z inicjatywy Harry’ego Belafonta utworu „We Are The World” napisanego przez Michaela Jacksona i Lionela Richie’go, wykonanego przez największych muzyków, z którego dochód przeznaczono na walkę z głodem w Afryce  zaszła niestety potrzeba nagrania jego drugiej części. Tym razem pieniądze uzyskane dzięki utworowi będą przeznaczone na pomoc ofiarom trzęsienia ziemi na Haiti.  W nagraniu wzięło udział ponad około 200 muzyków, wszyscy wystąpili całkowicie charytatywnie. Utwór został zamieszczony w sieci i można go odsłuchać darmowo, lecz można także wspomóc akcję pobierając go za niewielką opłatą, wysyłając sms-y czy dokonując przelewów na rzecz fundacji, lub po prostu wchodząc na stronę akcji, gdzie podane są wszystkie informacje lub przesyłając link do niej znajomym.

Oficjalna strona „We Are The World 25”

24 kwietnia 2010

Utwór „Why Don’t You Do Right” został napisany w 1936r. przez Joe’go McCoya. Właściwie jest to przerobiona kompozycja jego wcześniejszej piosenki „The Weed Smoker’s Dream”. Pierwszy raz został on nagrany przez śpiewaczkę Lil Green i gitarzystę Big Billego Bronzy, jednak najpopularniejsze jest wykonanie właśnie Peggy Lee i Benny’ego Goodmana pochodzące z  1942 r.  Mi osobiście bardzo podoba się też wykonanie, które pojawia się w filmie „Kto Wrobił Królika Rogera”, gdzie głosu Jessice Rabbit, która jest postacią animowaną, do zaśpiewania tej piosenki użyczyła Amy Irving. Zachęcam więc do wysłuchania także tej wersji.

wokal: Peggy Lee

klarnet: Benny Goodman

23 kwietnia 2010r.
Utwór „Bless” otwiera debiutancki album warszawskiej grupy Vavamuffin pod tytułem „Vabang” . Od razu po ukazaniu się płyty stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów polskiego reggae, przynosząc grupie nie małą popularność.  Riddim jest tu prawie w pełni instrumentalny, po za wejściem w końcówce piosenki Dj-a Feel – xa.
wokal:Gorg, Mr. Reggaenerator, Pablopavo
perkusja: Jahcob Junior
bass: Primo Rebel
gitara: Kazan Raffi
piano i programing: Mista Olo Bwoy
sample: Dubbist, gościnnie Dj Feel-x
22 kwietnia 2010r.
Utwór ten po raz pierwszy usłyszałem przypadkiem i było to wykonanie Milesa Davisa, które bardzo mi się spodobało.  Później dopiero, gdy chciałem do niego wrócić trafiłem na „prawidłową” wersję w wykonaniu Dave Brubeck Quartet, i zrobiła ona na mnie jeszcze większe wrażenie. Kompozycja ta została napisana przez Paula Desmonda i wydana 1959 roku na płycie „Time Out” właśnie Dave Brubeck Quartet.  Powyższe nagranie pochodzi z roku 1961. Nazwa utworu wzięła się od zastosowanego w nim metrum 5/4
fortepian: Dave Brubeck
saksofon: Paul Desmond
kontrabas: Joe Morello
perkusja: Gene Wright
21 kwietnia 2010
Nie chciałem, żeby pierwszym utworem tutaj była piosenka rapowa, bo muzykę tą nie każdy musi lubić, lecz skłoniły mnie do tego okoliczności. Wczoraj zmarł Guru, a właściwie Keith Edward Elam, człowiek, który tworzył i kształtował scenę rapową przez 25 lat. Tworzył jako samodzielny artysta, lecz najbardziej charakterystyczne są jego utwory stworzone w duecie Gang Starr wraz z DJ-em Premierem. Ostatnie słowa jakie napisał przed śmiercią brzmiały: „Walczyłem z rakiem przez ostatni rok. Próbowałem wszystkich możliwych medycznych środków. Piszę te słowa ze łzami w oczach, jednak nie z powodu cierpienia, ale wspominając cudowne życie, jakie miałem i wszystkie wspaniałe osoby, jakie miałem przyjemność poznać”
Piosenka „Full Clip” powstała w 1999r. i jest poświęcona zastrzelonemu w tymże roku przyjacielowi duetu – raperowi Big L.  Bit do tego utworu stworzony został przez Premiera i jest jednym z najpopularniejszych bitów rapowych wykorzystywanym do wielu undegrandowych produkcji czy w bitwach freestylowych.
rapowanie: Guru
produkcja: Premier


Komentarze 3 to “Utwór na dziś”

  1. pograniczesejny Says:

    Kapitalna jest ta Twoja strona. Zabierasz nas w tak fantastyczne przestrzenie i światy muzyczne!!!

  2. A. Says:

    uwielbiam te Twoje wariacje muzyczne!
    ;)

  3. Andrzej Says:

    buehe :D

Dodaj komentarz